Wednesday, March 31, 2010

Variasikan Pendapatan dari Blog Anda


Salam,
Haa..macam mana dengan pendapatan dari blog masing...Macam mana pulak dengan Adsense anda?Semoga semakin ramai yang berhasil menambahkan pendapatan sampingan daripada Adsense..Dan yang pasti dengan kemunculan feature terbaru Google Adsense iaitu Adsense for Domain, pendapatan dari blog anda semakin bertambah..InsyaAllah..Ambillah peluang ni sebaik mungkin..

Ok..untuk post kali ni bukanla untuk berkongsi tips..Tetapi sekadar perkongsian pengalaman sepanjang berblogging dan menyertai beberapa program2 perniagaan internet yang agak popular..Adsense, Nuffnang, dan yang terbaru TNX(terbaru pd aku la)..

Buka pe, sebelum ni ada la sorang dua rakan2 newbie yang mana munkin datang dari blog ni bertanya saya di facebook macam mana saya earn income dari blog..Ramai yang x percaya...Produk xada, tak nampak barang yang di jual tapi sibuk dok kata blogging boleh wat duit..Di tambah plak dengan kisah baru2 ni berkenaan dengan program kutu pintar..heboh...Pada diorang buat duit dari blog menipu..mana taknya..disamakan dengan program kutu pintar tuh..erm...itu la tanda paling nyata yang orang tuh tak cukup mengkaji berkenaan program perniagaan internet nih..

Hurm..mula2 berat gak saya nak jawab..Tapi bila fikir balik kalau saya tak jawab bermakna saya x berkongsi ilmu la..so saya terangkan la mana yang ter mampu..

Kepada semua newbie yang dah ada blog...pastikan langkah pertama yang anda buat utk earn income dari blog anda adalah mengkaji jenis2 program2 yang sesuai untuk diletakkan di blog anda..Adsense,Nuffnang dan Affiliate adalah perkara paling basic dalam pendapatan melalui blog..anda harus faham Adsense dan Nuffnang adalah PROGRAM bukan la PERNIAGAAN..sebab tuh anda xnmpk pun produk yang dijual..Manakala Affialiate pulak bnyk berkaitan produk2 yang berasaskan ebook..utk mudah di fahami setiap jualan ebook yang anda buat anda akan dapat komisen..Pastikan juga anda faham syarat2 dan peraturan2 untuk menyertai program2 tersebut..wat la research skit..

Seterusnya pastikan (niche)topik2 blog anda menarik untuk dibaca..Atas pengalaman 3 hr lepas..nak tergelak pun ada..seorang rakan ni bertanyakan kenapa blog dia langsung xda visitor n comment..walaupun dah pomote habis2an..

Bila saya tengok blog dia..rupa2nya blog dia hanya la kisah dia dan balak kesayangannya..HARI NI SY GADUH DENGAH PAKWE SY, KENAPA PAKWE SAYA TAK KOL SY...fikirkan..adakah itu satu topik yang menarik untuk dibaca..??Anda ada jawapannya..Ya di akui ramai di luar sana yang menjadikan blog sebagai medium berkongsi kisah2 peribadi..itu hak anda..tapi fikirkan..siapa anda untuk kami pelayar2 internet ni membaca kisah2 cinta anda..??sesuai ke blog2 tuh di jadikan sumber pendapatan..??sedang kan brad pitt buat blog pun lom tentu ramai yang nak baca...

Pilih la satu topik (niche)yang menarik untuk dibaca..so xda la anda hilang visitor nanti..sape tau visitor2 tu la yang akan mendatangkan hasil y baik utk program2 yang anda sertai..lebih baik jika anda menulis mengikut kepakaran anda..so xpening la bila ada yang bertanya nanti..

Utk pengetahuan anda, sy mempunyai hampir 50 blog bermacam2 topik dan niche..yang mana xsemuanya mendatangkn hasil yang baik pada sy...itu blog..blum kira Domain2 dalam simpanan nih...dah nk cecah ratus dah..bnda free..kumpul je r bnyak2...hahah...xkira plak domain2 dotCOM yang saya ada..memandangkan sy adala pemain tegar Adsense for Domains dan saya akui 70% pendapatan daripada Google Adsense sy adalah dari feature Adsense for Domain jadi saya banyak menumpukan kepada program AFD ni..tetapi bukanla bermakna saya tinggalkan terus blog2 saya..saya caye setiap usaha pasti ada balasan nya..

Itu la yang saya maksudkan sebagai VARIASIKAN PENDAPATAN DARI BLOG ANDA...Jadila blogger dan IM yang kratif.. Apa yang saya kongsi kan bukanla bermakna anda sedang membaca blog seorang pakar perniagaan internet..masih banyak yang saya kena belajar..
Tahukah anda blog BUANG MASA ni adalah blog kesayangan saya..buka kerana saya banyak earn money dr blog nih..tapi saya rasa puas bila dapat berkongsi sesuat dengan anda..

Harap post ni membantu.....~~~~

6 comments:

  1. serius aku tak paham AFD.
    mesti susah nak ajar org kan.
    lg2 mcm aku ni.


    -_-'

    ReplyDelete
  2. hmmm.... pergh banyak giler domain dan blog yg bro ade yea....dasat tul la

    ReplyDelete
  3. ada kelebihan bnyk2 blog nih..lg2 utk tujuan seo..
    kita leh sebarkan link2 kita dlm blog2 tuh..
    kadang2 x terupdate pun blog2 tuh...

    mcm sy bgtau kt ats..xsume blog dan domain2 tuh mendatangkan hasil y mmberangsangkan..sy bnyk buat try and error je..

    ReplyDelete
  4. terima kasih sbb berkongsi.. nie sesat ke blog saudara pon sbb google pasal afd, byk tip dan pengalaman yg saya dapat kat sini... thx bro...

    lihat sini bagaimana saya buat duit dengan AFD

    http://afendie.com/enter

    ReplyDelete
  5. humm thnkz kongsi smue nih...sharing is caring...tapi sy slow skit pasal smue nih....adoyaii..tapi sy stil nk cube n cube..maaf lah sy bdak bru nak bljr

    ReplyDelete